Skoleevent
Som i alle mine forløb er vi et team, der samarbejder om et projekt
På tavlen formulerer jeg visuelt og lavpraktisk, hvad skitsering er. Lidt ad gangen. Alle kan være med. Flere mulige tilgange afprøves, og tegneøvelserne ophøjer i praksis værdien i det overraskende og vilde, skæve. Tanken bag er, at udfordres man ikke en gang imellem med alternativer til det perfekte, kan det skabe stor uvilje mod det ukendte. En del unge bokser netop med angst for at træde ved siden af, tabe ansigt.
For at finde vores egen streg – eller stemme eller-eller-eller må vi nødvendigvis udforske og tage chancer. Og vi må kunne slå vores selvkritik til og fra. Alt det kommunikerer jeg – humor implicit – sidestillet med selve tegningen.
Gennem min egen passion for croquistegning oplever vi en fælles indlevelse i et nu, der virkelig gælder.
At det også er mig, der står nøgen, når der tegnes, kan jeg se er med til at cementere, vi er nede på jorden – ingen skjult agenda. Ved 100% at være mit eget uhøjtidelige selv springer vi en masse lag og filtre over og behøver ikke at føle hinanden på tænderne ret længe. Det handler om undersøgelse, eksperiment og proces. Eleverne får andet end tegnefærdigheder med hjem. Hvilket nok er den største grund til, jeg gennem mange år har været fast årlig gæst på rigtig mange gymnasier. Flere bruger mig hvert år til alle deres 1.g’ere fordelt på to hold á tre klasser samme dag.
I workshoppen – en eksamensfri udfoldelse med højt til loftet og mig som sikkerhedsnet – frigøres en for mange ny bevidsthed.
At det er iorden at famle. At det kan være befriende og sjovt at følge op på det skøre, der sker af sig selv, når man udfører en ny øvelse. Så selvom det konkrete indhold er en tilgængelig værktøjskasse af de vigtigste tegneteknikker, er det ret beset friheden, jeg er stoltest af at formidle: Øjnene op for forskelligheden i eget og andres udtryk. Opdagelsen af, at du ejer vejen til dit eget facit.
Ad bagvejen opstår en accept af, alt bare ikke nødvendigvis spiller fra første sekund. At kroppen i dens mange former er vidunderlig. Og at fordommen om, man ikke kan, KUN bremser – so don’t worry – go sketch!!!
Udover de mange gymnasieworkshops har jeg afholdt tegnekurser baseret på klassisk tegning (STU) for unge med Aspergers syndrom.
Formålet var ikke tegneskills, men at få deltagerne til at engagere sig i noget nyt og fremmed og derved bryde egne rammer. Det helt store for mig var responsen fra stedets lærere, der så nye sider af flere elever. Ikke hverdagskost.
Mit croquisworkshop-publikum kan være alt fra Ældresagen, et ungdomshus eller unge på et psykiatrisk bosted. Besøgene hos sidstnævnte satte nye processer i gang hos tegnerne. Ansatte i huset kom til mig efter kurset for at se giraffen, der havde fået smil og en ny udadrettet energi frem hos deltagerne. Kreativitet, når den er bedst.
Mange gymnasier inviterer mig til enten dobbelttime i Billedkunst, efter-skole-arrangement eller en hel dag i croquistegningens navn. Sammen aftaler vi de rammer, som giver mening på jeres skole. Lad mig komme forbi og skitsere med dine elever!
Hold dig ikke tilbage med spørgsmål ifm. med booking. Jeg svarer gerne og uforpligtende på alt fra praktik til hvordan nu med den der nøgenhed, så du kan være helt tryg og føler, du kan stå inde for arrangementet.
Se evt. også ”Om CroquisPRO.dk”, hvor jeg fortæller mere om, hvad jeg kommer med.
Book dit event i dag!
Beskriv hvornår du vil afholde eventen, hvor mange deltagere I ca. bliver og eventtype (privat eller firma).
Brug gerne formularen eller skriv til mig på info@croquispro.dk
Eventbookingformular
Udfyld formularen for at sende os en e-mail med dine spørgsmål, forespørgsler eller kommentarer.
"*" indikerer påkrævede felter