Skoleevent

Folkeskole - Gymnasie - Uddannelsen

Helt forenklede tegneteknikker er samlingspunktet. I et tidsbegrænset format som mit, står og falder elevens villighed med underviserens personlige servering, passion og troværdighed. Jeg har fordelen, at klasserne ikke kender mig i forvejen - en slags positiv overrumpling, fulgt op af fravær af forudsigelighed.

Ved ikke at være bange for at svare hurtigt tilbage på hvad som helst med et smil, accepteres jeg hurtigt.
Jeg kører introduktionen påklædt, og gør ikke noget nummer ud af min nøgenhed, da kroppen her blot er et tegneobjekt. Så jeg påstår ikke en naturlighed, jeg introducerer den. I dagens samfund kan det være en mundfuld for nogle unge at skulle kikke på et nøgent menneske, men ved mit entusiastiske fokus på tegneprocessen og alle mulighederne, har selv de mest generte et helle i arbejdet og kan lande i deres eget tempo. Jeg anerkender også de mange måder en nervøsitet kan finde udtryk på, og tager det oppefra og ned.

Som i alle mine forløb er vi et team, der samarbejder om et projekt. På tavlen formulerer jeg visuelt og lavpraktisk, hvad skitsering er. Lidt ad gangen. Alle kan være med. Mange mulige tilgange afprøves, og tegneøvelserne ophøjer i praksis værdien i det overraskende og vilde, skæve. Tanken bag er, at udfordres man ikke en gang imellem med alternativer til det perfekte, kan det skabe stor uvilje mod det ukendte. En del unge bokser netop med angst for at træde ved siden af, tabe ansigt. For at finde vores egen streg - eller stemme eller-eller-eller må vi nødvendigvis udforske og tage chancer. Og vi må kunne slå vores selvkritik til og fra. Alt det kommunikerer jeg sidestillet med selve tegningen.

Gennem min egen passion for croquistegning oplever vi en fælles indlevelse i et nu, der virkelig gælder. At det også er mig, der står nøgen, når der tegnes, kan jeg se er med til at cementere, vi er nede på jorden - ingen skjult agenda. Ved 100% at være mit eget uhøjtidelige selv springer vi en masse lag og filtre over og behøver ikke at føle hinanden på tænderne ret længe. Det handler om undersøgelse, eksperiment og proces. Eleverne får andet end tegnefærdigheder med hjem.

I workshoppen - en eksamensfri udfoldelse med højt til loftet og mig som sikkerhedsnet - frigøres en for mange ny bevidsthed. At det er iorden at famle. At det kan være befriende og sjovt at følge op på det skøre, der sker af sig selv, når man udfører en ny øvelse. Så selvom det konkrete indhold er en tilgængelig værktøjskasse af de vigtigste tegneteknikker, er det ret beset friheden, jeg er stoltest af at formidle: Øjnene op for forskelligheden i eget og andres udtryk. Opdagelsen af, at du ejer vejen til dit eget facit. Ad bagvejen opstår en accept af, alt bare ikke nødvendigvis spiller fra første sekund. At kroppen i dens mange former er vidunderlig. Og at fordommen om, man ikke kan, KUN bremser – so don’t worry – go sketch!!!

Udover de mange gymnasieworkshops har jeg afholdt tegnekurser baseret på klassisk tegning (STU) for unge med Aspergers syndrom. Formålet var ikke tegneskills, men at få deltagerne til at engagere sig i noget nyt og fremmed og derved bryde egne rammer. Det helt store for mig var responsen fra stedets lærere, der så nye sider af flere elever. Ikke hverdagskost. Mit croquisworkshop-publikum kan være alt fra Ældresagen, et ungdomshus eller unge på et psykiatrisk bosted. Besøgene hos sidstnævnte satte nye processer i gang hos tegnerne. Ansatte i huset kom til mig efter kurset for at se giraffen, der havde fået smil og en ny udadrettet energi frem hos deltagerne. Kreativitet, når den er bedst.

Mange gymnasier inviterer mig til enten dobbelttime i Billedkunst, efter-skole-arrangement eller en hel dag i croquistegningens navn. Sammen aftaler vi de rammer, som giver mening på jeres skole. Lad mig komme forbi og skitsere med dine elever!

Hold dig ikke tilbage med spørgsmål ifm. med booking. Jeg svarer gerne og uforpligtende på alt fra praktik til hvordan nu med den der nøgenhed, så du kan være helt tryg og føler, du kan stå inde for arrangementet.
Se evt. også ”Om CroquisPRO.dk”, hvor jeg fortæller mere om, hvad jeg kommer med.

Kunderne siger

Workshop, Nørre Gymnasium, 50 elever

”Vi takker for en fantastisk workshop. Du var virkelig dygtig og jeg er meget overrasket over så gode deres tegninger blev. Også virkelig fint med de forskellige teknikker, som de lærte. Alle os lærere var meget imponerede over, at du både kunne undervise så godt og stå model samtidigt :-)"

Brønshøj den 20. juni 2019
Årligt tegneforløb Kbh.Uni/studiet Landskabsarkitektur

"Laila gav mig en super god oplevelse og introduktion til croquis. Hun var professionel i sin håndtering af timen, og formidlede hendes instruktioner virkelig godt. Jeg har længe gerne villet gøre mere ud af tegning, og croquis var noget af det jeg havde det sværest med at komme ind på. Det med en nøgen person foran sig kan være intimiderende, MEN Laila - som model & underviser - var virkelig god til at gøre det til det mest naturlige i verden, og skabe en atmosfære af velkommenhed i rummet. Jeg har fået blod på tanden i forhold til at tage det videre og prøve det igen!"

Studerende Niels Dyring

Elevers udtalelser i forbindelse med croquis-arrangement på Allerød Gymnasium 5. december 2019 (120 deltagere)

"Vi kunne godt lide, at hun fokuserede meget på, at kroppen ikke er perfekt, men kunst. Laila gjorde et tabubelagt emne, nøgenhed naturligt for os. Det gjorde at vi kunne tale om det bagefter.
Sofie, Sara, Signe og Sarah, (1. Z)

Fedt hvor god hun er til at få alle med, selvom alle ikke er de helt store kunstnere
Liva, Sofia, Martha og Ea (1. Z)

Det var en grænseoverskridende, men god oplevelse som var professionelt udført. Den gav os et nyt syn på menneskekroppen og dens forskelligheder.
Sidney, Mathilde, Maria og Victoria (1. Z)

Vi synes det var en sjov oplevelse og vi lærte at det hele ikke behøver være perfekt.
Rozarin, Emily og Sofie (1.Z)

Hun fik alle med uanset ens tegneniveau - alle lærte noget.
Kira, Aya, Sissel og Nadja (1.Z)

Vi synes at Laila var meget professionel. Hun viste os f.eks. gode tegnemetoder og det var rart at man havde frie hænder i forhold til at man ikke skulle være bange for at bodyshame.
Nanna, Cecilie, Siv og Line. (1.Z)


Det var rigtig godt. Laila var god til at beskrive og forklare. Der var en god afslappet atmosfære.
William, Rigmor og Freja (1.P)

Det var super spændende! God undervisning.
Sophia, Caroline, Wilma og Nico (1.P)

Godt og lærerigt. Laila var god til at forklare og undervise.
Alexander, Jacob og Sidsel (1.P)

Hun var god til ikke at gøre det akavet. Meget professionel.
Clara, Sofie, Noah og Mai (1.P)

Hun var sød og meget rolig omkring det at skulle tegnes. Hun var meget god til at skelne mellem at undervise og at stå model. Hun gav os nogle gode hjælpemidler uden at det blev for kompliceret. Man kunne se og mærke at hun hvilede meget i sig selv, hvilket var med til at gøre det til en god og ikke så akavet oplevelse.
Sne, Carl, Lara og Nico (1.P)

Anderledes og spændende oplevelse. Laila gav gode råd til at tegne.
Astrid, Clara, Zarah og Josefine (1.P)

Det var inspirerende og modigt, at du viste en anden side af menneskekroppen. Vi fik set nye sider af os selv og du gav os en ny tankegang i forhold til det ideelle kropsbillede.
Frida, Markus, William og Alberte (1.P)"